Jaki będzie ostateczny projekt zmian w podatku od nieruchomości po rozpatrzeniu uwag?
Do opisywanego blogu projektu nowych przepisów szereg organizacji wniosło uwagi i zastrzeżenia (w tym jak opisywaliśmy BCC, którego LITIGATO jest członkiem). Odbyła się również otwarta konferencja z przedstawicielami Ministerstwa Finansów.
Obecnie wszyscy z niecierpliwością oczekują na ostateczny projekt przepisów, które będzie mógł być analizowany pod kątem skali obciążeń podatku od nieruchomości. Co na dziś wiemy o tym projekcie.
Termin przedstawienia projektu
Uwagi przedsiębiorców były zgłaszane do końca lipca. 6 i 7 sierpnia odbyła się konferencja uzgodnieniowa celem ich przedyskutowania. Z punktu widzenia kalendarza prac i konieczności uchwalenia przepisów bezwzględnie do końca listopada czasu pozostało bardzo mało. Oznacza to, że ostateczny będzie przygotowany w najbliższych dniach, prawdopodobnie jeszcze przed końcem sierpnia lub na początku września.
Szeroka dyskusja i stanowcze konkluzje MF z konferencji uzgodnieniowej wskazują, że będzie to prawdopodobnie finalny projekt skierowany do prac rządowych, a następnie parlamentarnych. Przepisy będą w związku z tym mogły (i powinny być) analizowane przez przedsiębiorców pod kątem skali obciążeń.
Spodziewane zmiany w projekcie przepisów o podatku od nieruchomości
W związku z rezygnacją z koncepcji budowli jako całości techniczno – użytkowej, pojęcie całości techniczno – użytkowej nie będzie definiowane. To kluczowa korekta eliminująca podstawową wątpliwość niepotrzebnie wprowadzoną do projektu zmian i ryzyko opodatkowania urządzeń technicznych.
Wymóg całości techniczno – użytkowej w odniesieniu do instalacji i urządzeń zostanie zastąpiony obowiązującym, w świetle obecnego stanu prawnego, warunkiem zapewnienia przez instalacje i urządzenia możliwości użytkowania budowli zgodnie z jej przeznaczeniem. Brzmi lepiej niż pierwsza propozycja; czekamy na konkretny zapis.
Druga wątpliwość, która ma zostać wyeliminowana to rozgraniczenie budynek i budowla. Pierwszy projekt nie wprowadzał jasnego wskazania, iż są to zbiory rozłączne. Któremu z nich zostanie przyznane pierwszeństwo kwalifikacji.
Cieszy również deklaracja, że definicja budynku zostanie doprecyzowana przez powiązanie z robotami budowlanymi zdefiniowanymi w ustawie Prawo budowlane. Również zaproponowana w projekcie definicja trwałego związania z gruntem zostanie doprecyzowana.
Co się (raczej) nie zmieni i od czego podatek od nieruchomości będzie wyższy?
Jednym z bardziej problematycznych z proponowanych rozwiązań, jest dopuszczenie projektem opodatkowania budowli wewnątrz budynków. Dotychczasowa praktyka i orzecznictwo w zdecydowanej większości przypadków wykluczały możliwość uznania za budowlę różnego rodzaju obiektów wewnątrz budynków takich jak linie produkcyjne, taśmociągi, przenośniki, zbiorniki lub sieci techniczne. Takie założenie niestety nie przyświeca MF. Nowy projekt nadal będzie zakładał opodatkowanie „budowli w budynkach”.
Nie będzie również żadnych zmian co do samej koncepcji autonomicznych definicji bez odwoływania się do innych ustaw. W trakcie prac MF analizowało możliwość zastosowania KŚT w celu określenia przedmiotu opodatkowania i odrzuciło taki wariant z powodu otwartego katalogu budowli (zwroty „inne budowle”) i pojęć nieostrych lub wprowadzających dodatkowe, niezdefiniowane przesłanki jak „kompleksowe budowle na terenach przemysłowych”
Silosy i zbiorniki przemysłowe mają zostać opodatkowane jako budowle od wartości. To założenie kłóci się nieco z kwestią rozgraniczenia pojęć budynku i budowli.
Aktywnie czekamy na ostateczny kształt projektu. Już od września LITIGATO rusza ze szkoleniami informującymi o skutkach zmian dla poszczególnych branż. Informacje już wkrótce.