Uwagi BCC do zmian w przepisach o podatku od nieruchomości

Litigato, jako członek Business Centre Club, organizacji zrzeszającej różnorodnych przedsiębiorców od 1991 roku, uważa, że tak znaczące zmiany w opodatkowaniu majątku firm z całej Polski powinny być przede wszystkim stabilne i przejrzyste. Dzięki temu biznes nie tylko będzie je rozumiał, ale także mógł właściwie wdrażać.

    Litigato, jako członek Business Centre Club, organizacji zrzeszającej różnorodnych przedsiębiorców od 1991 roku, uważa, że tak znaczące zmiany w opodatkowaniu majątku firm z całej Polski powinny być przede wszystkim stabilne i przejrzyste. Dzięki temu biznes nie tylko będzie je rozumiał, ale także mógł właściwie wdrażać.

    Jednocześnie, równie istotne jest utrzymanie – wielokrotnie obiecywanego przez przedstawicieli Ministerstwa Finansów – status quo w zakresie obciążenia podatkowego dla podatników.

    Niestety, z perspektywy BCC, obecny projekt nie spełnia tych warunków w wystarczającym stopniu. Zawiera liczne luki i niedoskonałości, które mogą prowadzić do kontrowersji i sporów między podatnikami, a samorządami.

    Przykładem jest brak wyraźnego rozróżnienia między budynkiem, a budowlą. Projekt również rozszerza zakres opodatkowania, co w wielu branżach jest wyjątkowo problematyczne.

    BCC zaprezentowało uwagi szczegółowe do Projektu

    1. Zmiany w zakresie art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm., dalej: UPOL) – definicja budynku
    • Aby uniknąć kontrowersji, Projekt powinien w jasny sposób opisywać relację pomiędzy pojęciami budynku oraz budowli.
    2. Zmiany w zakresie art. 1a ust. 1 pkt 2-2c UPOL – definicja budowli oraz definicje powiązane
    • W relacji pomiędzy poszczególnymi rodzajami budowli w przepisie powinna znaleźć się wyraźna reguła kolizyjna,

    • Przesłanka wykonania z użyciem wyrobów budowlanych – BCC apeluje o powrót w tej kwestii do pojęcia „wzniesienia”, które jest lepiej dostosowane do specyfiki opodatkowania podatkiem od nieruchomości,

    • Poszczególne obiekty uznawane za budowle – wątpliwości dotyczące katalogu zawartego w załączniku nr 4 do ustawy:

    Poz. 7 – „zbiornik w postaci silosu, elewatora, bunkra do magazynowania paliw i gazów oraz innych produktów chemicznych (…)”

    Poz. 8 – „obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem”

    Poz. 10 – „przekrycie namiotowe i powłoka pneumatyczna”

    Poz. 12 – „sieć: elektroenergetyczna, telekomunikacyjna, gazowa, ciepłownicza, wodociągowa, kanalizacyjna oraz inna sieć uzbrojenia terenu, rurociąg przesyłowy”

    Poz. 17 – „droga kolejowa, tj. tory kolejowe, w tym rozjazdy i skrzyżowania torów, wchodzące w ich skład szyny, szyny żłobkowe, kierownice, odbojnice, prowadnice, zwrotnice, krzyżownice (…)”

    Poz. 22 – „składowisko odpadów”

    Poz. 26 – „wolno stojące trwale związane z gruntem: maszt antenowy, tablica reklamowa i urządzenie reklamowe, oświetlenie zewnętrzne, instalacja przemysłowa oraz urządzenie techniczne”

    • Przesłanka całości techniczno-użytkowej – Należałoby rozważyć usunięcie omawianej przesłanki z definicji budowli i zastąpienie jej enumeratywnym wyliczeniem instalacji i urządzeń podlegających opodatkowaniu jako budowle bezpośrednio w treści załącznika nr 4.,

    • Definicja trwałego związania z gruntem – Projektodawca powinien rozważyć uwzględnienie dorobku orzeczniczego sądów administracyjnych (co według uzasadnienia Projektu było jednym z celów Projektu) i odwołanie się do rozumienia trwałego związania obiektu z gruntem, przedstawionego przez Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 29 września 2021 r., sygn. III FPS 1/21. W tej uchwale wskazano, że trwałe związanie z gruntem wymaga trwałego (sztywnego, stabilnego, ciągłego, niezmiennego) powiązania obiektu z fundamentami, a możliwość jego przemieszczenia bez wykonywania robót ziemnych wyklucza istnienie trwałego związku z gruntem,

    • Eliminacja kategorii obiektów małej architektury – BCC postuluje wprowadzenie do UPOL definicji obiektu małej architektury oraz zawężenie przez jej pryzmat katalogu opodatkowanych budowli.

    Wojciech Pławiak

    Radca prawny / Doradca podatkowy

    Tomasz Szewczak

    Inżynier architekt

    Rekomendacje

     

    LITIGATO Spory podatkowe wyróżnione w rankingu firm doradztwa podatkowego w 2022 roku
    Wojciech Plawiak – rekomendowany doradca w podatku od nieruchomości
    www.litigato.pl – TOP 5 w kategorii Najlepsze strony internetowe

     
    Wojciech Pławiak jest ekspertem BCC w zakresie sporów podatkowych i podatku od nieruchomości.
    LITIGATO Spory podatkowe jest członkiem Business Centre Club.

    Business Centre Club

     

    Wojciech Pławiak został uznany za najlepszego specjalistę w zakresie podatku od nieruchomości w 2015 r. w prestiżowym X ogólnopolskim rankingu Rzeczpospolitej oraz rekomendowany doradca w kategorii Podatek od nieruchomości w XIII edycji Rankingu za 2019 r.

    Rzeczpospolita