Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej – co dalej?
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jest z reguły pierwszym pismem, z którym ma do czynienia podatnik w toku kontroli podatkowej. Co do zasady, zawiadomienie podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli przez organ podatkowy jest obligatoryjne. Podmiot kontrolowany nie może zostać zaskoczony kontrolą organu podatkowego, ponieważ jest to niezgodne z przepisami. Co istotne, organ może wszcząć kontrolę dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Okres między zawiadomieniem kontrolowanego, a wszczęciem kontroli nie może […]
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jest z reguły pierwszym pismem, z którym ma do czynienia podatnik w toku kontroli podatkowej.
Co do zasady, zawiadomienie podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli przez organ podatkowy jest obligatoryjne. Podmiot kontrolowany nie może zostać zaskoczony kontrolą organu podatkowego, ponieważ jest to niezgodne z przepisami. Co istotne, organ może wszcząć kontrolę dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia. Okres między zawiadomieniem kontrolowanego, a wszczęciem kontroli nie może przekroczyć 30 dni. W innym przypadku – organ musi zawiadomić kontrolowanego raz jeszcze.
Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia kontrolowanemu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jest możliwe jedynie na jego wniosek lub po uzyskaniu jego wyraźnej zgody. Wcześniejsza kontrola może być dla kontrolowanego korzystna lub nie. Nie ma w tym zakresie jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od sytuacji faktycznej kontrolowanego.
Co zawiera zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej?
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera:
- oznaczenie organu kontrolującego
- datę i miejsce wystawienia zawiadomienia
- oznaczenie kontrolowanego
- wskazanie zakresu kontroli
- pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji
- podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia.
Który element zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jest najważniejszy?
Z punktu widzenia kontrolowanego najważniejszym elementem zawiadomienia jest wskazanie zakresu przyszłej kontroli. Pozwala to bowiem na zapoznanie się z zakresem przedmiotu kontroli i podjęcie odpowiednich działań, przykładowo poprzez przygotowanie dokumentów czy rozważenie złożenia korekty deklaracji.
Czy kontrolowany może ustanowić pełnomocnika w toku kontroli podatkowej?
Prawem kontrolowanego jest ustanowienie w toku kontroli pełnomocnika/reprezentanta. Wyznaczenie pełnomocnika (doradcy podatkowego, prawnika) jest gwarancją poszanowania praw kontrolowanego i zapewnia obiektywną analizę sytuacji przez specjalistę z zewnątrz.
Kiedy organ ma prawo nie zawiadomić o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej?
Co do zasady, organ jest zobowiązany do zawiadomienia kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wyjątki od tej zasady obejmują następujące sytuacje:
Organ nie zawiadomi o kontroli, jeśli dotyczy ona m.in.:
- zasadności zwrotu podatku VAT, dochodu ze źródeł nieujawnionych, niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, podatku od wydobycia niektórych kopalin, zasadności zwrotu podatku z tytułu wypłaconych należności.
Organ nie zawiadomi o kontroli również w sytuacji, gdy kontrola:
- ma być wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, ma być podjęta w związku z uzyskanymi na podstawie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, została wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej, w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, ma charakter doraźny dotyczący ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej i jej użytkowania lub sporządzania spisu z natury; ma charakter doraźny dotyczący sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności gospodarczej.
Organ nie zawiadomi o kontroli również w sytuacji, gdy organ posiada informacje, że kontrolowany:
- został prawomocnie skazany w Rzeczypospolitej Polskiej za popełnienie przestępstwa skarbowego lub przeciwko obrotowi gospodarczemu lub z ustawy o rachunkowości, jest zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, nie ma miejsca zamieszkania lub adresu siedziby albo doręczenie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.
W powyżej wymienionych przypadkach nie jest zatem konieczne zawiadomienie kontrolowanego podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Już po wszczęciu kontroli, podatnik zostaje poinformowany o przyczynie wszczęcia kontroli bez zawiadomienia.
Wojciech Pławiak
doradca podatkowy
radca prawny
Photo by Scott Graham on Unsplash
***
Protokół kontroli podatkowej
Otrzymanie protokołu kontroli podatkowej finalizuje kontrolę podatkową. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach – dla organu i dla kontrolowanego.
Jakie elementy powinien zawierać protokół kontroli podatkowej?
- wskazanie kontrolowanego,
- wskazanie osób kontrolujących,
- przedmiot i zakres kontroli
- miejsce i czas kontroli [Czytaj dalej…]