Opodatkowanie dywidendy  

Dywidenda, jako forma wynagrodzenia dla udziałowców spółek kapitałowych, stanowi istotny element polityki podziału zysku. Jej wypłata wiąże się jednak nie tylko z formalnym procesem decyzyjnym w spółce, ale również z obowiązkami podatkowymi. Z perspektywy fiskalnej dywidenda podlega opodatkowaniu, a zasady rozliczania podatku są ściśle określone w przepisach prawa podatkowego. Wiedza na temat tego, ile wynosi podatek od dywidendy, kiedy należy go uiścić oraz kto jest odpowiedzialny za jego pobór, ma kluczowe znaczenie dla każdego inwestora i wspólnika. W niniejszym artykule przybliżymy najważniejsze kwestie związane z opodatkowaniem dywidend w Polsce – zarówno z punktu widzenia osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. 

Opodatkowanie dywidendy

Jakie są zasady opodatkowania dywidendy w Polsce? 

W Polsce dywidenda wypłacana przez spółki kapitałowe – takie jak spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) czy spółki akcyjne (SA) lub proste spółki akcyjne (PSA)- podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%. Jest to stała stawka, określona w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), która obowiązuje niezależnie od wysokości otrzymanej dywidendy. 

Podatek od dywidendy pobierany jest u źródła, co oznacza, że spółka wypłacająca dywidendę potrąca należny podatek od kwoty dywidendy i przekazuje go do właściwego dla wspólnika urzędu skarbowego. Dzięki temu wspólnik lub akcjonariusz – zarówno osoba fizyczna, jak i prawna – nie musi samodzielnie rozliczać tego dochodu ani składać dodatkowych deklaracji podatkowych z tego tytułu. Mówiąc prościej, w przypadku otrzymania dywidendy wspólnik lub akcjonariusz jest podatnikiem podatku dochodowego (w zależności od jego statusu CIT lub PIT), ale płatnikiem tego podatku jest spółka, która dywidendę wypłaca. 

Termin wpłaty podatku od dywidendy zależy od statusu podatnika. W przypadku osób fizycznych podatek powinien zostać odprowadzony do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został pobrany. Natomiast dla osób prawnych termin ten jest krótszy – obowiązek przekazania podatku do urzędu skarbowego występuje do 7. dnia miesiąca, w którym dokonano potrącenia. 

Co istotne, cały proces rozliczenia dywidendy jest uproszczony i przeniesiony na spółkę wypłacającą. Co istotne, cały proces rozliczenia dywidendy jest uproszczony i przeniesiony na spółkę wypłacającą. W sytuacji ewentualnej kontroli pomocna może okazać się kontrola podatkowa kancelaria prawna, która zapewni profesjonalne wsparcie i ochronę interesów podatnika. To rozwiązanie nie tylko ogranicza formalności po stronie inwestora, ale też zmniejsza ryzyko błędów przy samodzielnym rozliczeniu podatku. 

Ulgi i zwolnienia w opodatkowaniu dywidendy 

Choć zasadą jest opodatkowanie dywidendy zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19%, polskie przepisy przewidują szereg wyjątków i zwolnień, które mogą znacząco wpłynąć na ostateczne obciążenia podatkowe. Zwolnienie z podatku może przysługiwać w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest spółka mająca siedzibę na terytorium Polski lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej bądź Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pod warunkiem, że posiada ona bezpośrednio co najmniej 10% udziałów w spółce wypłacającej dywidendę przez nieprzerwany okres co najmniej dwóch lat. 

Zwolnienie to, wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, Uzależnione jest od spełnienia kilku warunków. Przede wszystkim, zarówno spółka wypłacająca, jak i otrzymująca dywidendę, muszą być rezydentami podatkowymi państw UE lub EOG i podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania. Dodatkowo spółka uzyskująca dochód z dywidendy nie może korzystać z ogólnego zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów, a jej zaangażowanie kapitałowe w spółkę wypłacającą musi być odpowiednio udokumentowane. 

W praktyce zastosowanie zwolnienia nie jest automatyczne. W przypadku podmiotów zagranicznych, przedsiębiorstwa muszą wykazać należytą staranność w procesie weryfikacji odbiorcy dywidendy. Samo przedstawienie certyfikatu rezydencji podatkowej lub oświadczenia nie jest wystarczające – konieczne jest zebranie i przeanalizowanie dokumentacji potwierdzającej, że odbiorca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą i spełnia warunki do zastosowania preferencyjnych zasad opodatkowania. 

Warto również zaznaczyć, że w przypadku przekroczenia progu wypłat powyżej 2 milionów złotych rocznie na rzecz danego odbiorcy, obowiązuje mechanizm „pay & refund”. Oznacza to, że nawet jeśli spełnione są warunki do zastosowania zwolnienia lub niższej stawki wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik (czyli spółka wypłacająca dywidendę) ma obowiązek pobrania pełnej kwoty podatku. Dopiero po dokonaniu zapłaty możliwe jest ubieganie się o jego zwrot w ramach odpowiedniego wniosku do organu podatkowego. Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i zapewnienie większej kontroli nad stosowaniem preferencji podatkowych w transakcjach międzynarodowych. Więcej informacji o pay&refund znajdziesz w naszym artykule: CIT, WHT oraz mechanizm pay & refund

Jeśli potrzebujesz pomocy skorzystaj z doradztwo podatkowe Warszawa

Rekomendacje

 

LITIGATO Spory podatkowe wyróżnione w rankingu firm doradztwa podatkowego w 2022 roku
Wojciech Plawiak – rekomendowany doradca w podatku od nieruchomości
www.litigato.pl – TOP 5 w kategorii Najlepsze strony internetowe

 
Wojciech Pławiak jest ekspertem BCC w zakresie sporów podatkowych i podatku od nieruchomości.
LITIGATO Spory podatkowe jest członkiem Business Centre Club.

Business Centre Club

 

Wojciech Pławiak został uznany za najlepszego specjalistę w zakresie podatku od nieruchomości w 2015 r. w prestiżowym X ogólnopolskim rankingu Rzeczpospolitej oraz rekomendowany doradca w kategorii Podatek od nieruchomości w XIII edycji Rankingu za 2019 r.

Rzeczpospolita

Napisz do nas