Jak ująć koszty transportu przy imporcie spoza Unii?

Import towarów spoza Unii Europejskiej to nie tylko kwestia przejścia przez odprawę celną – to także gra o właściwe rozliczenie wydatków, które mogą znacząco wpłynąć na końcową cenę towaru.  Koszty transportu przy imporcie towarów spoza Unii Europejskiej to temat, który często umyka uwadze, ale w rzeczywistości może mieć spore znaczenie dla przedsiębiorców. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to dość prostą sprawą, w rzeczywistości skrywa wiele pułapek, które […]

Jak ująć koszty transportu przy imporcie spoza Unii?

Import towarów spoza Unii Europejskiej to nie tylko kwestia przejścia przez odprawę celną – to także gra o właściwe rozliczenie wydatków, które mogą znacząco wpłynąć na końcową cenę towaru.  Koszty transportu przy imporcie towarów spoza Unii Europejskiej to temat, który często umyka uwadze, ale w rzeczywistości może mieć spore znaczenie dla przedsiębiorców. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to dość prostą sprawą, w rzeczywistości skrywa wiele pułapek, które mogą wpłynąć na finalną wartość przedsięwzięcia. Prawidłowe rozliczenie VAT to nie tylko kwestia zgodności z przepisami, ale także umiejętności uniknięcia zbędnych wydatków. Warto więc przyjrzeć się temu zagadnieniu bliżej, bo może to przynieść spore korzyści. Jak więc poprawnie uwzględnić koszty transportu w imporcie towarów, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek?

Podstawa opodatkowania przy imporcie towarów

Podstawa opodatkowania przy imporcie towarów w kontekście VAT jest określona przez przepisy ustawy o VAT. Zgodnie z art. 30b ust. 4, do tej podstawy wliczają się koszty dodatkowe, takie jak transport, pod warunkiem, że nie zostały już uwzględnione w wartości celnej towaru. Koszty te dotyczą transportu do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski, a także przewozu w obrębie Unii Europejskiej, o ile miejsce docelowe było znane w momencie importu.

W praktyce oznacza to, że koszty transportu stanowią integralną część podstawy opodatkowania VAT przy imporcie towarów. Co ważne, jeśli transport jest już uwzględniony w wartości celnej towaru, nie należy osobno wykazywać faktur za transport w ewidencji VAT – są one już wliczone w obliczenia i ujęte do celów VAT.

Sam proces obliczania VAT od importu towarów odbywa się na podstawie zgłoszenia celnego, które określa wartość celną towaru i wszelkie należności, w tym cło. Koszty transportu, jeżeli nie zostały wliczone do wartości celnej, są dodawane do tej wartości przy obliczaniu VAT. Tak więc transport nie stanowi odrębnego importu usług, a jedynie element kalkulacyjny podstawy opodatkowania importu towarów.

Transport a import usług

W sytuacji, gdy usługa transportowa jest świadczona przez zagranicznego usługodawcę, może pojawić się pokusa, by traktować ją jako import usług. Jednak, jak wynika z przepisów ustawy o VAT, w takim przypadku usługa transportowa nie jest traktowana jako odrębny import usług, jeśli jej wartość została włączona do podstawy opodatkowania importu towarów.

Celem tych przepisów jest zapobieżenie podwójnemu opodatkowaniu tej samej czynności, co jest kluczową zasadą systemu VAT. Kiedy chodzi o import towarów, transport od granicy Unii Europejskiej do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju traktowany jest jako integralna część transakcji importu towarów. W sytuacji, gdy wartość usługi transportowej jest uwzględniona w podstawie opodatkowania tych towarów, nie ma już potrzeby traktowania tej samej usługi transportowej jako odrębnego importu usług. W przeciwnym razie dochodziłoby do podwójnego naliczenia VAT za tę samą czynność – raz jako VAT od importu i kolejny raz na zasadach ogólnych, co byloby sprzeczne z zasadą jednokrotnego opodatkowania.

Zasada jednokrotnego opodatkowania

Zasada jednokrotnego opodatkowania to fundament systemu VAT. Każda czynność (np. usługa transportowa) powinna zostać opodatkowana tylko raz, w momencie importu towarów. Dlatego usługa transportowa, która została włączona do podstawy opodatkowania importu towarów, nie powinna być traktowana jako odrębny import usług, ani wykazywana jako osobna transakcja w ewidencji VAT. Takie podejście eliminowałoby ryzyko podwójnego obciążenia podatkowego.

Wnioski praktyczne

W praktyce przedsiębiorcy zajmujący się importem towarów spoza Unii Europejskiej powinni upewnić się, że prawidłowo uwzględniają koszty transportu przy obliczaniu podstawy opodatkowania VAT. Koszty te, związane z transportem do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, muszą być wliczone do wartości celnej towaru. Jednocześnie przedsiębiorcy powinni pamiętać, że takie koszty nie powinny być traktowane jako odrębny import usług i nie powinny być wykazywane w ewidencji VAT jako osobna transakcja.

W przypadku gdy usługa transportowa jest świadczona przez zagranicznego dostawcę, jej wartość jest częścią kalkulacji podstawy opodatkowania importu towarów. Ostatecznie, prawidłowe uwzględnienie tych kosztów pozwala uniknąć błędów w rozliczeniach VAT i pomóc przedsiębiorcy uniknąć podwójnego odliczenia VAT, co może spowodować powstanie zaległości w VAT.

Kancelaria wspiera przedsiębiorców w prawidłowym rozliczaniu kosztów transportu przy imporcie towarów oraz reprezentuje ich w postępowaniach podatkowych, minimalizując ryzyko błędów i sankcji ze strony organów skarbowych.

Tomasz Prokurat

Radca prawny | Doradca podatkowy

Telefon: +48 508 327 308
Email: tomasz.prokurat@litigato.pl

Rekomendacje

 

LITIGATO Spory podatkowe wyróżnione w rankingu firm doradztwa podatkowego w 2022 roku
Wojciech Plawiak – rekomendowany doradca w podatku od nieruchomości
www.litigato.pl – TOP 5 w kategorii Najlepsze strony internetowe

 
Wojciech Pławiak jest ekspertem BCC w zakresie sporów podatkowych i podatku od nieruchomości.
LITIGATO Spory podatkowe jest członkiem Business Centre Club.

Business Centre Club

 

Wojciech Pławiak został uznany za najlepszego specjalistę w zakresie podatku od nieruchomości w 2015 r. w prestiżowym X ogólnopolskim rankingu Rzeczpospolitej oraz rekomendowany doradca w kategorii Podatek od nieruchomości w XIII edycji Rankingu za 2019 r.

Rzeczpospolita

Napisz do nas