Jak przygotować firmę do kontroli celno-skarbowej lub podatkowej?

Kontrola celno-skarbowa lub kontrola podatkowa to stresujące doświadczenie dla przedsiębiorcy. Niezależnie od wielkości firmy, warto wiedzieć, jak się do niej przygotować, jakie obowiązki ma kontrolowany, jakie prawa mu przysługują oraz czym różni się kontrola podatkowa od kontroli celno-skarbowej.

W tym artykule eksperci z kancelarii LITIGATO odpowiadają na najważniejsze pytania dotyczące kontroli skarbowych i doradzają, jak przejść przez cały proces z możliwie najmniejszym ryzykiem prawnym i finansowym.

Jak przygotować firmę do kontroli celno-skarbowej lub podatkowej?

Czym różni się kontrola podatkowa od kontroli celno-skarbowej?

Największe różnice między kontrolą podatkową a celno-skarbową dotyczą trybu wszczęcia, zakresu uprawnień organów oraz możliwych skutków dla przedsiębiorcy.

  • Kontrola podatkowa prowadzona jest przez urząd skarbowy właściwy dla kontrolowanego i dotyczy konkretnego zobowiązania podatkowego za konkretny okres. Jej celem jest sprawdzenie poprawności rozliczeń w danym podatku.
  • Kontrola celno-skarbowa prowadzona przez jeden z 16 wyspecjalizowanych urzędów celno-skarbowych i może dotyczyć szerszego obszaru rozliczeń podatnika, w tym rozliczeń dotyczących akcyzy i ceł. W praktyce kontrole celno-skarbowe dotyczą bardzo często prawidłowości rozliczeń w VAT i mają przeciwdziałać procederowi wyłudzania VAT.

Kontrola celno-skarbowa może zostać wszczęta bez wcześniejszego zawiadomienia o zamiarze jej przeprowadzenia.

Kto może przeprowadzić kontrolę podatkową oraz kontrolę celno-skarbową?

Uprawnionym organem do przeprowadzenia kontroli podatkowej jest naczelnik urzędu skarbowego, który działa przez upoważnionych inspektorów. W przypadku kontroli celno-skarbowej – organem jest naczelnik urzędu celno-skarbowego, a kontrolę przeprowadzają kontrolerzy.

Skorzystaj z pomocy – Doradca podatkowy Warszawa

Jak długo może trwać kontrola podatkowa oraz kontrola celno-skarbowa?

Czas trwania kontroli podatkowej uzależniony jest od rodzaju podmiotu:

  • mikroprzedsiębiorca – do 12 dni roboczych
  • mały przedsiębiorca – do 18 dni
  • średni przedsiębiorca – do 24 dni
  • duży przedsiębiorca – do 48 dni

Długość kontroli celno-skarbowej nie jest ściśle limitowana, chociaż zgodnie z literą prawa powinna zostać zakończona w ciągu 2 miesięcy. Niemniej, w praktyce kontrole celno-skarbowe ulegają przedłużeniu i niejednokrotnie trwają od kilkunastu miesięcy do nawet kilku lat, zwłaszcza w przypadku skomplikowanego stanu faktycznego.

Jakie są konsekwencje kontroli celno-skarbowej?

Skutki kontroli celno-skarbowej mogą być poważniejsze niż w przypadku zwykłej kontroli podatkowej. W szczególności brak korekty uwzględniającej ustalenia kontroli celno-skarbowej może skutkować przekształceniem kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe, które zakończone zostanie decyzją określającą zobowiązanie podatkowe wraz z odsetkami oraz ewentualnym zobowiązaniem do uiszczenia dodatkowej sankcji w wysokości 10-30% zobowiązania podatkowego.

Dodatkowo, dalszą konsekwencją kontroli celno-skarbowej może być postępowanie karne skarbowe wobec osób zajmujących się sprawami gospodarczymi kontrolowanej firmy.

Czy można odmówić kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej?

Nie można odmówić kontroli podatkowej ani kontroli celno-skarbowej, o ile obie procedury zostały wszczęte zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej i dotyczą nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych.

Jak przygotować się do kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej?

Zweryfikuj rozliczenia w zakresie objętym kontrolą, przypomnij sobie transakcje dokonywane w tamtym okresie oraz przeanalizuj złożone deklaracje podatkowe.

Następnie, upewnij się, że wszystkie deklaracje, faktury, ewidencje VAT i JPK były poprawnie prowadzone. Warto również zidentyfikować potencjalne obszary ryzyka, zwróć uwagę na transakcje z podmiotami powiązanymi,  wnioski o zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.

W powyższym może pomóc doświadczony profesjonalny pełnomocnik, np. doradca podatkowy lub radca prawny, który może także reprezentować firmę przed organem podatkowym.

Skorzystaj z naszej oferty usług – Reprezentacja przed sądami administracyjnymi

Jakie uprawnienia ma organ podczas kontroli celno-skarbowej oraz kontroli podatkowej?

Funkcjonariusze KAS mogą:

  • wchodzić na teren firmy bez zapowiedzi,
  • zabezpieczać dokumenty i nośniki danych,
  • przesłuchiwać pracowników,
  • żądać wydania konkretnych dokumentów,
  • stosować zabezpieczenia majątkowe.

Czy można zaskarżyć wynik kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej?

Kontrola podatkowa kończy się protokołem kontroli, w której organ przedstawia dokonane ustalenia oraz ich wpływ na rozliczenia kontrolowanego podmiotu. W przypadku kontroli celno-skarbowej sporządzany jest wynik kontroli.

W obu przypadkach możliwe jest wniesienie zastrzeżeń, w których możliwe jest przedstawienie stanowiska.

Czy kontrola celno-skarbowa wymaga wcześniejszego zawiadomienia?

Nie, kontrola celno-skarbowa nie wymaga wcześniejszego zawiadomienia przedsiębiorcy, jest to jedna z istotnych różnic występujących pomiędzy kontrolą podatkową a kontrolą celno-skarbową.

Potrzebujesz wsparcia w trakcie kontroli skarbowej?

Kancelaria podatkowa Warszawa LITIGATO specjalizuje się w reprezentowaniu firm oraz osób fizycznych w kontrolach podatkowych i kontrolach celno-skarbowych. Reprezentujemy przedsiębiorców w sporach z organami podatkowymi i pomagamy zminimalizować ryzyko finansowe oraz prawne. 

Skontaktuj się z LITIGATO – nasi doradcy podatkowi pomogą dokonać analizy Twojej sytuacji i przygotować firmę na ewentualne działania organów podatkowych.

Rekomendacje

 

LITIGATO Spory podatkowe wyróżnione w rankingu firm doradztwa podatkowego w 2022 roku
Wojciech Plawiak – rekomendowany doradca w podatku od nieruchomości
www.litigato.pl – TOP 5 w kategorii Najlepsze strony internetowe

 
Wojciech Pławiak jest ekspertem BCC w zakresie sporów podatkowych i podatku od nieruchomości.
LITIGATO Spory podatkowe jest członkiem Business Centre Club.

Business Centre Club

 

Wojciech Pławiak został uznany za najlepszego specjalistę w zakresie podatku od nieruchomości w 2015 r. w prestiżowym X ogólnopolskim rankingu Rzeczpospolitej oraz rekomendowany doradca w kategorii Podatek od nieruchomości w XIII edycji Rankingu za 2019 r.

Rzeczpospolita

Napisz do nas