Informacja o realizowanej strategii podatkowej – Kto? Jak? Do kiedy?
Realizacja strategii podatkowej w przedsiębiorstwie to jeden z obowiązków podatkowych jakie nakładają na przedsiębiorcę przepisy obowiązującego prawa. Informacja o realizowanej strategii podatkowej stanowi obowiązek podatkowych grup kapitałowych oraz innych podatników, u których przychody przekroczyły w roku podatkowym 50 mln EUR. Strategia podatkowa firmy – kto jest zobowiązany do realizacji strategii podatkowej? Obowiązek realizacji strategii podatkowej, jak również obowiązek informowania o strategii podatkowej spoczywa na podmiotach, o których mowa w art. […]
Realizacja strategii podatkowej w przedsiębiorstwie to jeden z obowiązków podatkowych jakie nakładają na przedsiębiorcę przepisy obowiązującego prawa. Informacja o realizowanej strategii podatkowej stanowi obowiązek podatkowych grup kapitałowych oraz innych podatników, u których przychody przekroczyły w roku podatkowym 50 mln EUR.
Strategia podatkowa firmy – kto jest zobowiązany do realizacji strategii podatkowej?
Obowiązek realizacji strategii podatkowej, jak również obowiązek informowania o strategii podatkowej spoczywa na podmiotach, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy CIT, czyli:
- podatkowe grupy kapitałowe, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
- inni podatnicy, u których wartość przychodu uzyskana w danym roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln EUR przeliczonych na PLN według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku kalendarzowego.
W razie wątpliwości, czy dany podmiot jest zobowiązany do złożenia informacji o strategii podatkowej za ubiegły rok, można skorzystać z listy „Indywidualnych danych podatników”. Lista ta jest publikowana przez Ministra Finansów na dedykowanej stronie internetowej. Jeżeli znajdujesz się na ww. liście – co do zasady za dany rok (począwszy od informacji za 2020 r.) jesteś zobowiązany opublikować informację o strategii podatkowej.
Co zawiera informacja o strategii podatkowej?
Wytyczne co powinny zawierać strategie podatkowe przedsiębiorstw, a ściślej ujmując jakie informacje o strategii podatkowej powinny zostać udostępnione, wyznacza art. 27c ust. 2 Ustawy CIT:
- Informacje o stosowanych przez podatnika:
- procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych,
- dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
- Informacje o realizacji obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych (MDR), z podziałem na podatki, których dotyczą,
- Informacje o:
- transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego,
- planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych,
- informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
- ogólnej interpretacji podatkowej,
- interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej),
- wiążącej informacji stawkowej,
- wiążącej informacji akcyzowej,
- informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika w tzw. „Rajach podatkowych.
Jak złożyć informację o strategii do urzędu skarbowego?
Podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej. A więc, podmiot obowiązany nie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o strategii do urzędu skarbowego, a jedynie przekazuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej jedynie informację o adresie strony internetowej, na której zamieszczona została informacja o strategii.
Terminy składania informacji o strategii podatkowej
Do kiedy należy złożyć raport o strategii podatkowej? Informację o realizowanej strategii podatkowej należy opublikować na stronie internetowej takiego podmiotu do końca dwunastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, którego dotyczy.
W terminie do opublikowania informacji o strategii podatkowej podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, na której publikuje informację o strategii podatkowej.
Wytyczne dotyczące raportowania strategii
Termin „za pomocą środków komunikacji elektronicznej” oznacza przesłanie wiadomości e-mail na adres właściwego organu, co potwierdzają oficjalne komunikaty (I Mazowiecki Urząd Skarbowy, właściwy dla większości podatników objętych obowiązkiem, utworzył nawet dedykowany adres email).
W przypadku niewykonania tego obowiązku podatnik podlega karze pieniężnej nakładanej w drodze decyzji w wysokości do 250 000 PLN.
Jak LITIGATO może Ci pomóc?
Jeżeli zastanawiasz się jak sporządzić strategię podatkową firmy, skontaktuj się z doradztwo podatkowe Warszawa. Zasady opracowywania strategii podatkowej nie są nam obce. Zakres naszych usług w zakresie przygotowania strategii podatkowej obejmuje:
- analizę obowiązujących u Klienta procesów i procedur dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego,
- przygotowanie projektu strategii podatkowej,
- sporządzenie informacji z realizacji strategii podatkowej zgodnie z wymogami ustawy o CIT,
- przygotowanie ogólnej procedury zarządzania ryzykiem podatkowym u Klienta,
- przygotowanie projektów wewnętrznych procedur i wytycznych (lub zaproponowanie zmian i zaktualizowanie już istniejących) mających na celu uporządkowanie rozliczeń podatkowych w zakresie konkretnych obowiązków podatkowych.