Jak przygotować firmę do kontroli KAS w zakresie MDR?
Otrzymałeś zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej dotyczącej wywiązywania się z obowiązków raportowania schematów podatkowych MDR i zastanawiasz się co robić?
W tym artykule dowiesz się, jak przygotować firmę do kontroli KAS w zakresie schematów podatkowych MDR.
Jakie dokumenty możesz otrzymać z KAS?
Przed rozpoczęciem kontroli powinieneś otrzymać dwa dokumenty. Jedno to zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a drugie to imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej przez konkretnych funkcjonariuszy KAS, w którym znajdziesz informację o dokładnym zakresie kontroli podatkowej.
W dalszej kolejności możesz spodziewać się otrzymania wezwań do przekazania informacji i wyjaśnień dotyczących uzgodnienia, które według KAS może stanowić schemat podatkowy, który powinieneś zaraportować.
Jakie działania warto podjąć?
Przede wszystkim warto skontaktować się z doradcą podatkowym lub radcą prawnym specjalizującym się w obszarze raportowania schematów podatkowych. Wsparcie profesjonalisty może być nieocenione w przypadku wątpliwości funkcjonariuszy KAS w zakresie tak skomplikowanych zagadnień. W takich przypadkach warto rozważyć wsparcie, jakie oferuje doradztwo podatkowe przed kontrolą podatkową. Doświadczeni specjaliści pomogą przygotować się do potencjalnych pytań ze strony organów skarbowych.
Jeśli nie mamy podejrzeń, które z dokonanych w ostatnim czasie uzgodnień może być w ocenie KAS schematem podatkowym MDR, należy uważnie przyjrzeć się czynnościom faktycznym i prawnym podejmowanym w ciągu ostatnich 5 lat kalendarzowych pod kątem spełnienia przez nie cech rozpoznawczych. Jednocześnie, warto zastanowić się dlaczego te uzgodnienia nie stanowią schematów podatkowych MDR.
Jeśli w przeszłości analizowaliśmy konkretną czynność pod kątem spełnienia przesłanek do powstania obowiązku raportowego, warto sięgnąć do analiz i opinii potwierdzających, że w tym konkretnym wypadku obowiązek raportowy nie wystąpił. W przypadku spełnienia ogólnych cech rozpoznawczych, dla powstania schematu podatkowego konieczne jest jednoczesne spełnienie kryterium głównej korzyści. Wykazanie braku spełnienia ww. kryterium głównej korzyści jest łatwiejsze niż wykazanie braku spełnienia ogólnej cechy rozpoznawczej.
Końcowo, warto odszukać i odświeżyć wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych (jeśli taki dokument jest w organizacji). Sam fakt jej posiadania oraz przeszkolenia pracowników w zakresie obowiązków raportowania MDR stanowi okoliczność, która może wpłynąć na korzyść kontrolowanego.
Jeśli dotyczy się kontrola podatkowa w zakresie przestrzegania obowiązków raportowych, zapraszamy do kontaktu doradztwo podatkowe Warszawa. Pomożemy w przygotowaniu argumentacji potwierdzającej, że Twoja organizacja wywiązywała się z obowiązków raportowych.

