Jak przygotować firmę do zaostrzonych kontroli celno-skarbowych w zakresie cen transferowych? 

W ostatnich latach obserwujemy intensyfikację działań Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie nadzoru nad transakcjami pomiędzy podmiotami powiązanymi. Kontrole celno-skarbowe coraz częściej obejmują szczegółową weryfikację rozliczeń wewnątrzgrupowych, a ceny transferowe to jedno z głównych narzędzi fiskusa w przeciwdziałaniu nadużyciom podatkowym. 

Jak przygotować firmę do zaostrzonych kontroli celno-skarbowych w zakresie cen transferowych? 

Dlaczego ceny transferowe są pod lupą organów skarbowych? 

Kontrole skarbowe w zakresie cen transferowych koncentrują się na tym, czy warunki zawieranych transakcji kontrolowanych odzwierciedlają warunki rynkowe. Organy podatkowe analizują: 

  1. czy stosowane ceny są porównywalne do cen w transakcjach między podmiotami niepowiązanymi, 
  2. czy opisy funkcjonalne w dokumentacji odpowiadają rzeczywistemu podziałowi funkcji, aktywów i ryzyk, 
  3. czy metody wyceny zostały dobrane prawidłowo, 
  4. czy przedsiębiorstwo przeprowadziło analizę porównawczą zgodną z wytycznymi OECD. 

W praktyce oznacza to, że nawet drobne rozbieżności w danych mogą skutkować zakwestionowaniem rozliczeń i doszacowaniem dochodu. 

Przygotowanie do kontroli celno-skarbowej – etapy działań 

Profesjonalne przygotowanie do kontroli celno-skarbowej w obszarze cen transferowych powinno opierać się na jasno określonym i spójnym planie działań, który obejmuje wszystkie etapy funkcjonowania przedsiębiorstwa w relacjach z podmiotami powiązanymi. 

Pierwszym krokiem jest przygotowanie dokumentacji podatkowej. Oznacza to nie tylko sporządzenie i aktualizację plików Local File i Master File, ale także prawidłowe uwzględnienie obowiązków sprawozdawczych. Dokumentacja powinna w sposób kompletny i rzetelny opisywać wszystkie transakcje kontrolowane, zgodnie z wytycznymi krajowych przepisów oraz rekomendacjami OECD. 

Kolejnym elementem jest analiza ryzyka podatkowego. W tym zakresie niezbędna jest identyfikacja transakcji o podwyższonym ryzyku – w szczególności takich jak finansowanie wewnątrzgrupowe czy świadczenie usług niematerialnych – a następnie opracowanie procedur pozwalających na bieżącą weryfikację ich rynkowości. 

Równie istotne pozostają procedury weryfikacji rozliczeń wewnątrzgrupowych. Przedsiębiorstwo powinno wdrożyć system monitoringu i regularnych przeglądów rozliczeń, uzupełniony o cykliczny audyt podatkowy obejmujący wszystkie istotne transakcje. Dzięki temu możliwe jest wychwycenie nieprawidłowości zanim staną się przedmiotem zainteresowania organów skarbowych. 

Nieodłącznym elementem przygotowania jest także dobór i prawidłowe zastosowanie metod wyceny transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. W praktyce oznacza to konieczność wykorzystania metod rekomendowanych przez OECD. 

Skorzystaj z naszej usługi – Kontrola podatkowa Sprawdź jak możemy Co pomóc!

Co jeżeli kontrola już się rozpoczęła? 

W sytuacji, gdy dochodzi już do kontroli, przedsiębiorstwo powinno dysponować klarowną strategią obrony. Obejmuje ona przede wszystkim przygotowanie spójnej argumentacji popartej danymi rynkowymi. Zmieniające się regulacje wymagają dostosowania raportów i dokumentacji, a także ich aktualizacji w przypadku każdej istotnej zmiany w transakcjach kontrolowanych. 

Ważnym filarem przygotowania do kontroli jest ponadto właściwie sformułowana i stosowana w praktyce polityka podatkowa. Opracowanie i wdrożenie formalnej polityki cen transferowych, która pozostaje w zgodzie z praktyką rynkową oraz rekomendacjami OECD, stanowi kluczowy element minimalizowania ryzyka podatkowego. 

Ostatnim, ale nie mniej istotnym aspektem, jest współpraca z organami fiskalnymi. Profesjonalna i transparentna komunikacja z urzędem celno-skarbowym, oparta na spójnym przedstawianiu argumentów i dowodów, znacząco wpływa na przebieg oraz wynik kontroli. 

Najczęstsze błędy w dokumentacji cen transferowych 

W praktyce kontroli KAS często pojawiają się powtarzające błędy: 

  1. nieaktualna lub niekompletna dokumentacja cen transferowych, 
  2. brak opisów transakcji odzwierciedlających realny charakter operacji, 
  3. niedopasowana metoda wyceny transakcji, 
  4. analiza porównawcza sporządzona na zbyt wąskim lub niewłaściwym rynku, 
  5. brak dowodów faktycznego wykonania usług niematerialnych. 

Jakie sankcje grożą podatnikom? 

Niedopełnienie obowiązków dokumentacyjnych lub brak możliwości udowodnienia rynkowości transakcji wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Nalżą do nich m.in. doszacowanie dochodu i podatku wraz z odsetkami, nałożeniem dodatkowego zobowiązania podatkowego (tzw. sankcji podatkowej) czy nawet pociągnięcie do odpowiedzialności karnej skarbowej osób odpowiedzialnych za rozliczenia. 

Dlaczego warto skorzystać z pomocy kancelarii? 

Przygotowanie firmy do kontroli celno-skarbowej wymaga połączenia wiedzy prawniczej, podatkowej i analitycznej. Skontaktuj się z LITIGATO – nasi doradcy podatkowi zapewniają kompleksowe wsparcie – od opracowania i aktualizacji dokumentacji (Local File, Master File), przez tworzenie polityki cen transferowych i sporządzanie analiz porównawczych, aż po reprezentację przed organami, doradztwo w zakresie procedur podatkowych oraz prowadzenie audytów. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują pewność, że ich rozliczenia są zgodne z przepisami, a kontrola w obszarze cen transferowych przebiegnie bezpiecznie i bez negatywnych konsekwencji. 

Kancelaria podatkowa Warszawa – LITIGATO Zaufaj naszym doradcom i uniknij ryzyka w trakcie zaostrzonych kontroli.

Rekomendacje

 

LITIGATO Spory podatkowe wyróżnione w rankingu firm doradztwa podatkowego w 2022 roku
Wojciech Plawiak – rekomendowany doradca w podatku od nieruchomości
www.litigato.pl – TOP 5 w kategorii Najlepsze strony internetowe

 
Wojciech Pławiak jest ekspertem BCC w zakresie sporów podatkowych i podatku od nieruchomości.
LITIGATO Spory podatkowe jest członkiem Business Centre Club.

Business Centre Club

 

Wojciech Pławiak został uznany za najlepszego specjalistę w zakresie podatku od nieruchomości w 2015 r. w prestiżowym X ogólnopolskim rankingu Rzeczpospolitej oraz rekomendowany doradca w kategorii Podatek od nieruchomości w XIII edycji Rankingu za 2019 r.

Rzeczpospolita

Napisz do nas